مرور روزنامه های کابل
عبدالقدیر میرزایی عبدالقدیر میرزایی

یکشنبه 10 – اکتوبر

 

روزنامه آرمان ملی درمطلبی درمورد سفر روز گذشته رئیس جمهور کرزی به ولایت قندهار تبصره کرده است.

این روزنامه گفته است که سفر رئیس جمهور کرزی به ولایت قندهار به هدف دادن اطمینان به باشنده گان این ولایت صورت گرفته بود.

مقاله نویس گفته است که رئیس جمهور کرزی به مردم در قندهار اطمینان داد که انان آینده روشنی خواهند داشت، زیرا امریکا نسبت به پاکستان از افغانستان بیشتر حمایت می کند.

روزنامه درمورد مشکلات امنیتی در شمال افغانستان نیز تبصره کرده و در سرمقاله خود گفته است که باید اقدامات جدی در زمینه صورت گیرد.

آرمان ملی با اشاره به کشته شدن والی قندز گفته است، همین حالا فرصت است، اگر دیر شد، دولت باید گلیم خود را از شمال برچیند.

 

روزنامه دولتی انیس نیز درمورد سفر رئیس جمهور افغانستان به ولایت قندهار تبصره کرده و گزارش مفصل این سفر را در صفحه اول خود منتشر کرده است.

این روزنامه گفته است که رئیس جمهور کرزی از باشنده گان قندهار خواسته است تا با نیروهای امنیتی خود یکجا شده و از خانه و کشورشان دفاع کنند.

این روزنامه در سرمقاله شماره امروز خود نیز درمورد مسایل امنیتی و توانایی های نیروهای امنیتی افغان تبصره کرده است.

مقاله نویس گفته است که نیروهای امنیتی افغان تا سال دوهزار و چهارده میلادی کنترول امنیت کشورشان را به دست می گیرند.

اما روزنامه خواستار تجهیز و اموزش سریع نیروهای افغان شده است تا بتوانند این مسوولیت را به عهده بگیرند.

 

روزنامه ویسا با توجه به ادامه نبرد های خونین در افغانستان و آینده این کشور بخش های از یک سروی تازه در امریکا را به نشر رسانده است.

این روزنامه گفته است، بخشی از مردم امریکا به این نظر اند که واشنگتن نمی تواند در افغانستان پیروز شود و مردم نیز درمورد پیروزی امریکا در جنگ افغانستان شک دارند.

روزنامه درمورد سفر رئیس جمهور کرزی به ولایت قندهار نیز تبصره کرده و گفته است که رئیس جمهور کرزی در اجتماع مردم قندهار از بهبود اوضاع در کشور سخن زده است.

این روزنامه گفته است، رئیس جمهور کرزی به این مسئله تاکید دارد که افغانستان توانسته است امریکا را به راه درستی رهنمایی کرده و از موقف خود نیز دفاع کند.

مطلب دیگر روزنامه درمورد برگزاری انتخابات و جنجال های ناشی از آن اختصاص یافته است و روزنامه گفته است که این کمیسیون با تعصب و جانبداری عمل می کند.

 

روزنامه راه نجات نیز بخشی از صفحه اول شماره امروزخود را به سفر رئیس جمهور افغانستان به ولایت قندهار اختصاص داده است.

این روزنامه گفته است، رئیس جمهور کشور در دیدار با بزرگان قومی در قندهار از آنان خواسته است تا برای آوردن صلح و ثبات تلاش بیشتر کنند و فرار نکنند.

روزنامه گفته است که رئیس جمهور کرزی بزرگان قومی و ریش سفیدان را تشویق کرده است تا از خانه خود دفاع کنند.

روزنامه درسرمقاله شماره امروزخود درمورد نقش علمای دینی در آوردن صلح و ثبات در کشور تبصره کرده است.

راه نجات با اشاره به برگزاری سیمینار امت اسلامی در کابل نوشته است که مسلمانان جهان باید بدانند که وحدت و همدلی می تواند مشکلات کنونی را رفع کند و در این راستا باید تلاشهای بیشتری صورت گیرد.


October 10th, 2010


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
بیانات، پیامها و گزارشها